TRENINGI

bodyART® PILATES

PILATES – OPIS METODY I HISTORIA

Metoda Pilatesa jest unikalnym systemem ćwiczeń, który podnosi świadomość prawidłowej postawy i czucia ciała w przestrzeni. Zapewnia idealnie zbalansowane, sprawne i silne ciało. Jest adresowana do wszystkich niezależnie od wieku i kondycji fizycznej.

Czym jest Pilates?

Podstawą ćwiczeń Pilates jest wzmacnianie mięśni kręgosłupa, głębokich mięśni brzucha oraz mięśni dna miednicy. Dodatkowy efekt to mobilizacja kręgosłupa oraz obręczy biodrowej. Wszystko to wpływa na poprawę sylwetki oraz harmonijny rozwój ciała. Wysmukla i wzmacnia mięśnie oraz poprawia ich elastyczność. Ćwiczenia Pilates często nazywane są ćwiczeniami myślących ludzi. Jest to związane z tym, że należą do tzw. ćwiczeń Body&Mind. Zaangażowanie umysłu podczas ćwiczeń, pełna świadomość ruchu, oddechu i poczucie własnego ciała to cechy ćwiczeń, których celem jest pojednanie ciała i umysłu.

Nowoczesny Pilates, koncentruje się na stopniowym wzmacnianiu mięśni. Opiera się na wysoko rozwiniętej wiedzy o funkcjonowaniu ludzkiego ciała. Łączy lepszą świadomość mięśni oraz wiedzę na temat ich funkcjonowania z odpowiednią techniką oddychania. Pozwala to ćwiczącym wzmacniać słabsze mięśnie w izolacji od silniejszych, a zarazem rozluźniać mięśnie nadmiernie napięte. W ten sposób klienci powoli, nabierając siły i wprawy przechodzą do trudniejszych ćwiczeń.
Nowoczesny Pilates funkcjonuje dziś jako trening na matach bez sprzętu oraz z małym sprzętem, trening z większym sprzętem typu: Reformer, Woonda Chair i Ladder Barrel...

Kim był Joseph Pilates?

Twórcą tych oryginalnych ćwiczeń jest Joseph Pilates. Urodził się w Niemczech w 1880 roku. Całe swoje życie poświęcił na budowanie silnego i sprawnego organizmu. Jako dziecko słabego zdrowia cierpiał na astmę i reumatyzm. Uprawiał wiele sportów takich jak kulturystyka, nurkowanie, narciarstwo, gimnastyka. W 14 roku życia miał już tak atletyczne ciało, że mógł pozować do anatomicznych portretów. W 1912 przeprowadził się do Anglii. Zarabiał tam na życie jako bokser, cyrkowiec i nauczyciel samoobrony dla detektywów Scotland Yardu. Po wybuchu I Wojny Światowej został zesłany do obozu, gdzie zaczął pracować jako pielęgniarz. Wtedy po raz pierwszy zaczął wykorzystywać swoje innowacyjne pomysły, aby usprawniać pacjentów jeszcze w szpitalnym łóżku. Opracowane przez niego ćwiczenia do dziś są wykonywane na macie i maszynach wyglądających jak pojedyncze łóżko zwanych Universal Reformer. W 1921 wyemigrował do Stanów Zjednoczonych gdzie w Nowym Jorku na Ósmej Alei otworzył swoje pierwsze „Pilates Studio”. Szybko stał się bardzo popularny wśród tancerzy, którzy rozumieli jego technikę i wykorzystywali ją, aby utrzymać piękną sylwetkę.

Kręgosłup w ćwiczeniach Pilates

Obecnie około 60% dorosłych osób cierpi na bóle kręgosłupa. Przyczyną tego stanu jest postępująca akineza społeczeństwa objawiająca się siedzącym trybem życia, oraz przyjmowaniem nieprawidłowej postawy. Efektem tego jest pojawienie się zaburzeń w napięciu mięśniowym prowadzące z jednej strony do przeciążenia pewnych mięśni, a z drugiej strony do osłabienia innych grup mięśniowych. W takim przypadku pomocne okazują się właśnie ćwiczenia Pilatesa, które we współczesnej rehabilitacji odgrywają ogromną rolę. Głównym założeniem stosowania systemu Pilates jest stabilizacja kręgosłupa.

Pilates odpowiedzią na potrzeby współczesnego człowieka

Rozwinięta świadomość ludzi oraz niezadowolenie z rezultatów ćwiczeń i programów treningowych spowodowały rosnące zainteresowanie ćwiczeniami body&mind – pilates, bodyART®, joga...

Kondycja w jakiej większość z nas się dzisiaj znajduje jest skutkiem zachwiania równowagi pomiędzy aktywnością, a jej brakiem. Dysharmonia ta odzwierciedla się zarówno w życiu codziennym jak i w ćwiczeniach, które angażują pewne części ciała pomijając inne.
Jeżeli celem jest zbalansowanie ciała, wyrównanie dysharmonii mięśniowych polepszenie krążenia krwi, zmniejszenie stresu, wzmocnienie osłabionych mięśni czy zbudowanie figury modelki lub tancerza a przy tym dobre samopoczucie, to system Pilates, który przez 90 lat dostarczał tych rezultatów, jest odpowiedzią.

wyposażenie studio


REFORMER

Łóżko REFORMER to jeden z klasycznych sprzętów wchodzący w skład tzw. STUDIA PILATES.Joseph Pilates podczas I wojny światowej pracował jako pielęgniarz i zaprojektował to urządzenie w celu rehabilitacji osób rannych. Na Reformerze można wykonać niezliczoną ilość różnorodnych ćwiczeń w następujących pozycjach: leżąc przodem, tyłem i na bokach, siedząc, klęcząc, stojąc na i obok sprzętu – w różnych kierunkach, z różnym obciążeniem i w różnym zakresie ruchu. Działanie tych ćwiczeń jest niesamowite i bardzo efektywne, osoba na każdym poziomie zaawansowania techniki i siły znajdzie dla siebie wyzwanie.

CADILLAC

Podobnie jak w przypadku Reformera maszyna ta została wymyślona, a raczej skonstruowana na bazie szpitalnego łóżka podczas I wojny światowej. Joseph Pilates pracując jako sanitariusz wojskowy, opiekował sie osobami sparaliżowanymi. To dla takich pacjentów, którzy nie mogli samodzielnie się poruszać wymyślił system sprężyn, lin, zaczepów i drążków, których celem było ułatwienie rehabilitacji. mających pomóc w rehabilitacji.

Na Cadillacu można wykonywać ćwiczenia w pozycji leżącej, półleżącej i wiszącej. Można na nim wykonać więcej niż 80 różnych ćwiczeń. Bardzo proste i specjalistyczne oraz niezwykle trudne z elementami niemal cyrkowej akrobacji. Z tego powody jest to sprzęt, który przeznaczony jest raczej dla osób zaawansowanych, jednak nawet dla takich zawsze jest wyzwaniem. Treningi z wykorzystaniem tej maszyny angażują głównie mięśnie centrum oraz góry ciała.

WUNDA CHAIR

Cudowne krzesło! Wygląda skromnie i niepozornie, a jest jedną z najtrudniejszych i najbardziej wszechstronnych maszyn pilatesa. Ćwiczenia z użyciem krzesła wymagają kontroli mięśni centrum oraz siły całego ciała. W związku z tym pracę na krześle poleca się osobom średnio i zaawansowanym. Na krześle można wykonywać ćwiczenia siedząc, stojąc na i obok krzesła w różnych kierunkach, leżąc oraz wspierając się o nie z różnych stron i w różnych pozycjach.

SPINE CORRECTOR

Urządzenie składa się z półokrągłego oparcia i siedziska umieszczonego pod kątem. Dodatkowo, uchwyty po obu stronach umożliwiają asekurację, a tym samym bezpieczne wykonywanie ćwiczeń. Przeznaczony jest do bezpiecznego rozciągania mięśni kręgosłupa i ramion.